BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, December 7, 2009

Aktiviti 11: Tugasan 2: Jurnal

Berdasarkan 3 jurnal:
1. Apa pernyataan masalah dalam Kajian?
2. Bagaimana mereka melaporkan pernyataan masalah?
3. Bincang, bentang dan laporkan.

Jurnal 1:
Action Research
By Eileen Ferrence
Jurnal ini mengkaji tentang langkah-langkah yang perlu diambil oleh seorang guru dalam melakukan kajian tindakan dalam bilik darjah bagi mempertingkatkan mutu P&P yang dilakukan olehnya. Permasalahan kajian ialah masalah pelajar-pelajar yang tidak dapat menguasai bahasa Inggeris dengan baik dan bagaimana untuk meningkatkan kemahiran menguasai bahasa Inggeris dengan baik di kalangan pelajar. Pengkaji melaporkan pernyataan masalah melalui prosedur kajian iaitu mengenal pasti masalah yang berlaku, mengumpulkan dan mengorganisasikan data, pentafsiran data, tindakan berasaskan data dan refleksi.

Jurnal 2:
How to do Action Research in Your Classroom.
By: Frances Rush And Christopher Clark.
Jurnal ini mengkaji tentang bagaimana prosedur untuk melakukan kajian tindakan didalam bilik darjah. Pernyataan masalah yang dinyatakan ialah melalui: membuat persetujuan – dipanggil inkuiri, membina reka bentuk kajian – soalan dan jawapan, memahami pengalaman – data dan analisis, membuat permulaan semula – baru dan soalan lebih baik seterusnya memperbaiki latihan – pengajaran daripada pengalaman.

Jurnal 3:
Teaching Action Research on the Web.
By: Ian Hughes
Jurnal ini membincangkan mengenai kajian tindakan yang dilakukan terhadap pelajar dan kakitangan sebuah universiti melalui penggunaan laman web. Kertas cadangan untuk projek pengajaran. Pernyataan masalah adalah melalui refleksi, perbincangan serta email komunikasi dan virtual atau bersemuka tentang set pengajaran. Selain itu, pengkaji juga menggunakan empat kitaran atau fasa iaitu merancang, tindakan, gambaran dan pemerhatian. Seterusnya pengkaji akan mereka bentuk untuk terbitan elektronik sehinggalah ke bahagian menulis dan menghantar laporan kajian tindakan.

No comments:

Post a Comment