BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, November 21, 2009

Aktiviti 6: Tugasan 4: Mini Kajian Tindakan

KEKUATAN TAJUK MINI KAJIAN TINDAKAN:
PENGAPLIKASIAN KAD IMBASAN DAN PERISIAN KOMPUTER DALAM P&P

    Refleksi individu :
    Sepanjang melakukan aktiviti khidmat masyarakat di sekolah program pendidikan khas integrasi iaitu di SMK Kajang Utama dan SMK Salak Tinggi, saya mendapati penggunaan komputer dalam P&P adalah amat kurang. Oleh itu majoriti pelajar bermasalah pelajaran kurang pendedahan terhadap ICT. Mereka menunjukkan minat terhadap ICT apabila diperkenalkan terutama ketika ujian diagnostik dijalankan. Namun, mereka tidak berpeluang untuk lebih mengenali bahan ICT kerana kekangan masa dan teknikal. Oleh itu, dengan adanya gabungan penggunaan kad imbasan dan pengunaan perisian komputer ini, dirasakan amat bersesuaian kepada pelajar ini terutama dalam meningkatkan minat dan penglibatan pelajar dalam P&P.

    Dalam menjalankan mini kajian tindakan ini, matlamat utama adalah menguji sejauhmana kefahaman pelajar terhadap isi pengajaran yang telah guru sampaikan. Seperti yang diketahui, majoriti pelajar bermasalah pembelajaran tidak tahu membaca tetapi ada diantara mereka yang mempunyai kefahaman yang tinggi terhadap isi pengajaran. Oleh itu penggunaan kad imbasan dan perisian komputer ini dirasakan bersesuaian untuk membantu guru menguji kefahaman pelajar. Kad imbasan yang berbagai mampu menarik minat pelajar untuk belajar malah akan lebih mudah memahami sebarang konsep yang diajar oleh guru. Gabungan antara ICT dan kad imbasan akan membentuk P&P yang bagus dan berpusatkan pelajar.

    Refleksi Berkumpulan:
    1. Penggunaan kad imbasan yang pelbagai dan melibatkan pelajar.
    2. Melatih pelajar mengaplikasikan kemahiran teknologi maklumat berdasarkan kepada pengetahuan sedia ada dan pengalaman bagi memberi pemahaman dan penghayatan nilai terhadap P&P
    3. Menggalakkan pemikiran kreatif pelajar dalam menghasilkan BBM dengan menggunakan aplikasi IT.
    4. Memberi pendedahan asas kepada pelajar yang kurang mahir @ 'buta IT' terutamanya kepada pelajar di luar bandar yang agak ketinggalan dalan hal berkaiatan IT. Jadi sebagai seorang guru, tugas untuk merapatkan jurang keseimbangan pengetahuan IT di antara pelajar di bandar dan luar bandar akan dapat dilaksanakan.
    5. Menggalakkan penghasilan ABM yang lebih kreatif oleh pelajar sendiri.
    6. Menarik perhatian pelajar di dalam kelas untuk terlibat dengan sepenuhnya semasa proses P&P dijalankan dan sebagai langkah mempelbagaikan bentuk pengajaran di dalam kelas.
    Refleksi Ahli Kumpulan Lain:
    1. Membantu pelajar menghasilkan nota, latihan dan sebagainya dengan menggunakan aplikasi IT.
    2. Memberi pendedahan asas kepada pelajar di luar bandar yang agak ketinggalan dalan hal berkaitan IT dan seterusnya merapatkan jurang keseimbangan pengetahuan IT di antara pelajar di bandar dan luar bandar.
    3. Menggalakkan pelajar berfikiran kreatif.

      No comments:

      Post a Comment