Sekolah: Sekolah Menengah Kebangsaan Danau Kota, Setapak
Tujuan kajian
Kajian dilakukan untuk mempertingkatkan pencapaian pelajar terhadap mata pelajaran pendidikan islam dengan menggunakan kaedah pembelajaran koperatif.
Objektif dan Persoalan kajian
- Mengenalpasti pengalaman dan pandangan pelajar terhadap pembelajaran berpusatkan guru (PBG).
- Menilai dan mengetahui pencapaian pelajar dalam matapelajaran Pendidikan Islam sebelum pembelajaran koperatif diperkenalkan.
- Menilai pencapaian pelajar dalam matapelajaran Pendidikan Islam selepas pembelajaran koperatif diperkenalkan.
Prosedur Kajian
- Mengenal pasti masalah melalui pemerhatian dan kumpul data melalui soal selidik dan soalan pre-test
- Merancang dengan menggunakan kaedah Pembelajaran koperatif
- Tindakan diambil dengan mengaplikasikan kaedah yang dirancang (sambil membuat pemerhatian)
- Refleksi dibuat berdasarkan pemerhatian soalan post-test, soal selidik, dan senarai semak serta membuat penambahbaikan
Dapatan Kajian
Kajian dilakukan dengan menggunakan data kualitatif dan kuantitatif.
- Kualitatif dapat diambil daripada refleksi guru, penilaian guru mata pelajaran dan penilaian pensyarah
- Kuantitatif pula dilakukan dengan soalan Ujian Pre-test & Post-test, senarai semak dan soal selidik Pre-Test (PBG) dan Post-Test (PBP)
Cadangan Penambahbaikan Kajian dan Kesimpulan
- Menambah tempoh kajian dan P&P menggunakan kaedah koperatif. Hal ini akan memperkukuhkan data dan melakukan kajian yang lebih mendalam dalam aspek kaedah koperatif.
- Menggunakan pemerhatian melalui rakaman video supaya dapatan kajian lebih terperinci.
No comments:
Post a Comment