BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, November 13, 2009

Aktivititi 3 – tugasan 3 - kolokium

Bincangkan 2 kajian tindakan yang dilaksanakan oleh peserta dalam kolokium 09.
Adakah kajian tersebut sesuai dengan maksud kajian tindakan? Nyatakan sebab?
  1. Meningkatkan Kesungguhan Dan Ketekunan Belajar Menggunakan Teknik Ganjaran (Token) Di Kalangan Murid Pendidikan Khas Sekolah Menengah Kebangsaan Bangsar.
  2. Mempertingkatkan pencapaian Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Mata Pelajaran Pendidikan Islam Dengan Menggunakan Kaedah Pembelajaran Koperatif.
Bagi kedua-dua kajian tersebut, ia amat sesuai dijadikan kajian tindakan kerana:
Kajian pertama:
  • Meningkatkan kesungguhan dan ketekunan belajar menggunakan teknik ganjaran (token) di kalangan murid pendidikan khas Sekolah Menengah Kebangsaan Bangsar.
  • Mengenalpasti tingkahlaku bermasalah yang mempengaruhi kesungguhan dan ketekunan belajar.
  • Memberi ganjaran kepada murid yang berjaya mencapai tingkahlaku sasaran.
  • Mengurangkan tingkahlaku bermasalah yang mempengaruhi kesungguhan dan ketekunan belajar
Kajian kedua:
  • Mengenalpasti pengalaman dan pandangan pelajar terhadap pembelajaran berpusatkan guru (PBG).
  • Menilai dan mengetahui pencapaian pelajar dalam matapelajaran Pendidikan Islam sebelum pembelajaran koperatif diperkenalkan.
  • Menilai pencapaian pelajar dalam matapelajaran Pendidikan Islam selepas pembelajaran koperatif diperkenalkan.
Sekiranya dilihat kepada kedua-dua huraian kajian diatas, kajian ini perlu diperkembangkan agar dapat menghasilkan beberapa penambahbaikan bagi kepentingan generasi akan datang.
  1. Dari segi tajuk: Ia sesuai kerana kajian tindakan melihat kepada proses. Kajian tindakan ini menggunakan perkataan meningkatkan (meningkatkan kesungguhan dan mempertingkatkan pencapaian) yang menjurus kepada satu penambahbaikkan daripada P&P sedia ada. Namun perkataan meningkatkan ini tidak wajib wujud. Ayat ini boleh dipendekkan tanpa memasukkan perkataan 'meningkatkan'.
  2. Pengkaji mengkaji keberkesanan penggunaan Teknik Ganjaran (Token) dan Kaedah Pembelajaran Koperatif. Ini menunjukkan cara atau usaha penambahbaikan yang dilakukan oleh pengkaji terhadap pelajar. 

No comments:

Post a Comment