Adakah kajian tersebut sesuai dengan maksud kajian tindakan? Nyatakan sebab?
- Meningkatkan Kesungguhan Dan Ketekunan Belajar Menggunakan Teknik Ganjaran (Token) Di Kalangan Murid Pendidikan Khas Sekolah Menengah Kebangsaan Bangsar.
- Mempertingkatkan pencapaian Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Mata Pelajaran Pendidikan Islam Dengan Menggunakan Kaedah Pembelajaran Koperatif.
Kajian pertama:
- Meningkatkan kesungguhan dan ketekunan belajar menggunakan teknik ganjaran (token) di kalangan murid pendidikan khas Sekolah Menengah Kebangsaan Bangsar.
- Mengenalpasti tingkahlaku bermasalah yang mempengaruhi kesungguhan dan ketekunan belajar.
- Memberi ganjaran kepada murid yang berjaya mencapai tingkahlaku sasaran.
- Mengurangkan tingkahlaku bermasalah yang mempengaruhi kesungguhan dan ketekunan belajar
- Mengenalpasti pengalaman dan pandangan pelajar terhadap pembelajaran berpusatkan guru (PBG).
- Menilai dan mengetahui pencapaian pelajar dalam matapelajaran Pendidikan Islam sebelum pembelajaran koperatif diperkenalkan.
- Menilai pencapaian pelajar dalam matapelajaran Pendidikan Islam selepas pembelajaran koperatif diperkenalkan.
- Dari segi tajuk: Ia sesuai kerana kajian tindakan melihat kepada proses. Kajian tindakan ini menggunakan perkataan meningkatkan (meningkatkan kesungguhan dan mempertingkatkan pencapaian) yang menjurus kepada satu penambahbaikkan daripada P&P sedia ada. Namun perkataan meningkatkan ini tidak wajib wujud. Ayat ini boleh dipendekkan tanpa memasukkan perkataan 'meningkatkan'.
- Pengkaji mengkaji keberkesanan penggunaan Teknik Ganjaran (Token) dan Kaedah Pembelajaran Koperatif. Ini menunjukkan cara atau usaha penambahbaikan yang dilakukan oleh pengkaji terhadap pelajar.
No comments:
Post a Comment